Leiding geven zit in je. Of niet. Kun je het ook leren en erin groeien? Ik denk van wel. Maar hoe doe je dat? In eerste instantie door jezelf af te vragen of je het echt wilt. Is dat antwoord ‘ja’, dan kun je hulp krijgen als het niet vanzelf gaat. MenS | Durf te groeien helpt je graag met de praktische ondersteuning op de werkplek en met jouw team, en geeft alvast vijf handige pijlers waarmee je je skills kunt ontwikkelen.
Controle
Controle is óók loslaten. Realiseer je dat je niet alles alleen kunt. Als leidinggevende is het dus zaak om dingen uit handen te geven. De mensen waarmee je werkt zijn niet zonder reden op die positie terecht gekomen. Maak gebruik van hun kennis en kunde en vertrouw daarop. Geef heldere opdrachten en laat het dan los. Komt een hulpvraag jouw kant op, schenk er dan voldoende aandacht aan en help je collega. Neem het probleem niet over, maar stuur op de oplossing. Hierdoor groeit het wederzijds vertrouwen en dat is een enorme stimulans voor de ontwikkeling van je medewerker.
Duidelijkheid
Het is van belang wederzijdse verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Jij hebt jouw persoonlijkheid en skills, maar je medewerkers hebben die ook. Door ze van elkaar te leren kennen, kun je de productiviteit verhogen. Maak helder aan je medewerkers wat belangrijk voor je is, welke doelen je hebt en wat een harde deadline is. Geef aan wat men van jou mag verwachten en wat niet. Alles wat je communiceert wordt helder. Laat daarna het ‘hoe’ bij je medewerker. Je hebt de verantwoordelijkheid bij je medewerker neergelegd, alles is duidelijk; laat het weer los en zie wat er gebeurt.
Connectie
Zorg dat je eerlijke verbinding maakt met je team. Dat doe je in de eerste plaats door jezelf te zijn, door duidelijk je grenzen aan te geven en uit te spreken wat je verwacht. Door oprechte interesse te tonen in je medewerkers creëer je een band. Geef prioriteit aan de connectie om de wederzijdse interesse te laten groeien. Bedenk daarbij: je hoeft geen vrienden te worden maar mensen die elkaar goed kennen, hebben iets voor elkaar over. Kritiek komt beter over als je ook iemands goede kanten kent. Voor waardering geldt hetzelfde: vanuit connectie kom je sneller tot de kern.
Oprechtheid
Zorg te allen tijde dat je oprecht bent. Een team moet geleid worden in goede en in slechte tijden. Vertrouwen ‘works both ways’. Als je medewerkers weten wat ze aan je hebben, lopen ze harder. Daarbij: een rol spelen hou je een poosje vol maar geen maanden of jaren. Dat breekt je op, hoe dan ook. Als jij breekt, breekt ook je team en daar zit niemand op te wachten. Erken je zwakheden, laat je kwetsbaarheid zien, maar zorg ervoor dat het team op je kan vertrouwen en op je kan bouwen.
Focus
Is jouw rol voor jezelf duidelijk? Je kunt geen leiding geven als je niet voor jezelf helder hebt wat je te bieden hebt en wat je van anderen verwacht. Leiding geven is iets anders dan managen; je stuurt anderen aan om te managen, daarom heb je de touwtjes uit handen gegeven. Je hebt de mensen op de juiste plek gezet en zorgt dat jouw teamleden hun werk kunnen doen. Onder jouw leiding. Hou je focus op jouw taak en geef anderen de ruimte hun focus op hún taak te houden.
Hulp nodig?
Neem van bovenstaande mee, wat voor jou van toepassing is en bedenk dat je het niet alleen hoeft te doen. Wil je hulp bij het ontwikkelen van jouw leidinggevende skills of heb je een sparringpartner nodig die je ondersteunt met het organiseren en leiden van je team? Neem dan contact op met mij, ik help je graag om het beste in jezelf naar boven te halen en jou de beste leidinggevende te laten worden die je kunt zijn.