Goede werknemers aantrekken is één, maar ze behouden dat is een tweede. Bedrijven besteden tegenwoordig veel aandacht aan retentiemanagement, het aantrekken én behouden van goede krachten voor het bedrijf. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt maken retentiemanagement een waardevolle toevoeging voor iedere bedrijfsvoering.
Retentiemanagement en werkgeluk
De letterlijke betekenis van retentie is ‘vasthouden’. Retentiemanagement is dus wat er op beleidsmatig niveau aan gedaan wordt om personeel te behouden en deze mensen aan jouw bedrijf te binden. Een belangrijk thema daarin is werkgeluk.
Een paar belangrijke ingrediënten van werkgeluk zijn:
Voldoening: voelt een medewerker zich voldoende uitgedaagd en biedt het werk voldoende afwisseling?
Verbondenheid: voelen de collega’s zich betrokken bij elkaar en bij het team?
Aandacht: hebben leidinggevenden aandacht voor wat medewerkers belangrijk vinden en waar zij behoefte aan hebben en helpen ze die behoeften in te vullen?
Resultaat: Bereiken de medewerkers hun individuele of hun teamdoelen en hebben ze de mogelijkheid zich te ontwikkelen?
Creëer waardevolle relaties
Uiteraard siert het een goede werkgever en een betrokken teamcoach als zij het werkgeluk van hun werknemers of teamleden ter harte nemen. Het behouden van je personeel is ook noodzakelijk voor de continuïteit en uitstraling van het bedrijf. Werknemers worden steeds meer geprikkeld om het beste uit zichzelf te halen in een steeds individuelere wereld. In plaats van onvermurwbare loyaliteit kiezen werknemers er sneller voor om een nieuwe uitdaging aan te gaan in een ander bedrijf. Voor bedrijven ligt daar niet alleen een uitdaging maar ook een kans. Retentiemanagement gaat samen met het versterken van je ‘employer-branding’. Doordat je zorgt dat mensen graag bij je blijven, zorg je ook dat ze graag naar je toekomen!
Vasthouden door los te laten
Een veelgemaakte fout is dat bedrijven veel meer tijd en aandacht besteden aan het aantrekken van goede werknemers dan naderhand in het daadwerkelijk behouden ervan. Wanneer een leidinggevende zijn medewerkers alleen nog spreekt tijdens functioneringsgesprekken of wanneer een medewerker weinig meer terugziet van de beloofde gouden bergen, dan duurt de samenwerking misschien niet lang. Het is dus ook belangrijk om in het begin al te zorgen dat iemand met realistische verwachtingen begint. Maar daarmee ben je er nog niet. Het is de kunst om écht naar medewerkers te blijven luisteren. Het is de kunst om ze te blijven faciliteren in hun ontwikkeling en in de ontwikkeling van het team. En het is de kunst om medewerkers mogelijkheden te geven om die ontwikkeling zelf invulling en richting te geven. Dat is een taak van de direct leidinggevende alsook een taak van de leiding van het bedrijf. Wanneer je dit allemaal goed doet dan willen mensen graag bij je werken, is de sfeer goed en bereik je samen mooie resultaten.
En dan komt het belangrijkste: Je moet bereid zijn die gekoesterde collega’s weer los te laten als het tijd is voor hun volgende stap. Het mooiste is dat je ze die stap binnen jouw bedrijf kan laten maken. Ook als dat niet het geval is, laat je ze op een positieve manier gaan. Wanneer het je lukt om mensen met net zoveel enthousiasme en betrokkenheid te laten gaan als toen ze kwamen, dan hou je die goede spirit erin. Retentiemanagement is dus ook de kunst van het loslaten.